loading...
حانیه فلاح زاده
samira بازدید : 34 چهارشنبه 06 مرداد 1400 نظرات (0)

این چای در واقع نوعی پودر است که از یک چای سبز رنگ تهیه می شود. برگ های این چای بوی بسیار دل انگیزی دارند و همین طور از مزه دلچسبی نیز برخوردارند. به گونه ای که کسانی که اولین بار این برگ را مزه می کنند ادعا کرده که یک طعم شیرین را در دهان خود حس می کنند. چای ماچا یکی از چاهای معروف در کشور ژاپن می باشد. ژاپنی ها برای این که برگ های این چای را پودر کنند از یک سری آسیاب های بسیار ویژه که خیلی هم گران هستند استفاده می کنند. دلیل این امر این است که کلروفیل موجود در برگ از بین نرود. اما اگر بخواهند به حالت شیوه سنتی و با دست آن را پودر کنند از هاون استفاده می کنند. در واقع خود کلمه ماچا برگرفته از کلمه تنچا است.
یکی از دلایل ویژه بودن این پودر این است که طریقه کشت آن با سایر برگ ها تفاوت دارد. چای ماچا به صورت درخچه هایی رشد می کند. این درخچه ها در ماه های سرد سال یعنی زمستان به خواب فرو می روند تا بتوانند مواد مغذی را در خود به خوبی حفظ کنند سپس با گرم شدن هوا و آغاز بهار و با طی شدن مراحل فتوسنتز مرغوب ترین محصول حاصل می شود. کشاورزان برای این که میزان نوری که به این برگ ها می رسد را کاهش دهند در ماه های گرم سال از سایبان های مختلفی استفاده می کنند. دلیل این امر این است که هرچه میزان نور به این برگ ها کاهش یابد شیرینی برگ نیز افزایش می یابد. همین طور با این کار میزان آمینه اسید ها نیز در آن افزایش می یابد که این امر سبب می شود تا کیفیت چای حفظ گردد. هنگامی که موقع برداشت چای ماچا فرا می رسد کشاورزان مراحل مختلفی را طی می کنند.
بررسی تاریخچه چای ماچا
با این که همگان تصور می کنند چای ماچا یک نوع ژاپنی است. ولی حقیقت این است که این چای نخستین بار در کشور چین به تولید رسیده است. این که چگونه این چای به دست ژاپنی ها رسیده است تاریخی بسیار جالب دارد.
در زمان های گذشته یک راهب ژاپنی هنگامی که در حال سفر در چین بود به این چای برخورد می کند سپس بذر چای ماچا را به ژاپن می برد. همین طور لازم به ذکر است که این چین بود که نخستین بار این چای را به صورت پودر استفاده کرد. استفاده از چای ماچا در گذشته های خیلی دور به صورت دم نوش بوده است . همین طور چینی ها از این چای به عنوان خاصیت درمانی نیز استفاده می کرده اند. از جمله افرادی که باعث شده اند این چای بسیار مشهور گردد راهب ها و مردمان سلحشور بوده اند.
خواص متنوع چای ماچا
چای ماچا سیستم سوخت و ساز بدن را تقویت می کند.
برای کند شدن روند پیری می توان از این چای استفاده کرد.
کسانی که در بدن خود چربی زیاد دارند می توانند از چای ماچا استفاده کنند. در واقع چای ماچا کمک می کند که چربی اضافه موجود در بدن شما از بین برود.
چای ماچا میزان انرژی بدن را زیاد می کند.
مصرف این چای باعث می شود که میزان مواد مضرری که در کبد فرد انباشته شده است کاهش یابد.
همان طور که می دانید در روده های ما تعدادی باکتری وجود دارند و همه این باکتری ها مضرر نیستند بلکه وجود باکتری های مفید برای این که سیستم بدن به درستی کار کند ضروری است. حال چای ماچا میزان این باکتری های مفید را افزایش می دهد.
این چای میزان التهاب موجود در بدن را نیز کاهش می دهد.
با مصرف این چای می توان میزان قند موجود در بدن را تحت کنترل در آورد و آن را کاهش داد.
چای ماچا حتی خاصیت ضد سرطانی نیز دارد.
نوشیدن آن سبب می شود که سطح انرژی بدن چندین برابر در طول روز افزایش یابد.
ترکیبات چای ماچا چیست؟
چای ماچا از مواد مختلفی تشکیل شده است. که از جمله آن می توان به اسیدآمینه اشاره کرد. این ماده برای این که سیستم سوخت و ساز بدن بهتر کار کند تاثیر گذار است.
یکی دیگر از موادی که در چای ماچا وجود دارد. کاتچین است. کاتچین یک آنتی اکسیدان بسیار مفید برای بدن است. وجود این آنتی اکسیدان در این چای نسبت به چای سیاه بیش تر است.
کابردهای چای ماچا
از این پودر می توان در جاهای متنوعی استفاده کرد. برای مثال پودر این برگ به بستنی طعم ویژه ای می بخشد یا می توان آن را به عنوان نوشیدنی در هوای سرد استفاده نمود. افرادی که در زمینه تهیه کیک و شیرینی فعالیت دارند نیز از این پودر استفاده می کنند. یکی از خوبی های دیگر این پودر این است که می توان آن را در ماسک هایی که برای پوست صورت تهیه می شود نیز استفاده نمود. به دلیل این که چای ماچا متفاوت با سایر چای ها تهیه می گردد در نتیجه فواید آن نیز متفاوت با بقیه است. شما می توانید این چای را به حالت گرم و یا سرد مصرف کنید و نگرانی از بابت این که خاصیت آن از بین برود نخواهید داشت. اگر بخواهید این چای را به صورت لاته مصرف کنید. باید مقداری شیر را با یک گرم پودر این چای میکس کنید. شما می توانید برای افزایش میزان شیرینی آن از عسل بهره ببرید. برای این که بتوانید از این پودر بهتر بهره ببرید لازم است که بدانید وقتی می خواهید آن را با سایر مواد ترکیب کنید باید پودر مورد نظر کاملا در ماده دوم حل شود. برای این کار می توانید از همزن بهره ببرید. به این دلیل این که به میزانی که پودر بهتر حل شود کیفیت نوشیدنی بالاتر خواهد رفت. درست کردن لاته از این چای کار سختی نمی باشد و شما می توانید آن را در خانه نیز درست کنید. شیرینی پزها از این چای برای درست کردن انواع شیرینی جات استفاده می کنند.
میزان مصرفی چای ماچا
بدن انسان می تواند روزانه به میزان چهارصد میلی کافئین را مصرف کند و اگر این میزان افزایش یابد خطراتی هم چون استرس و ... انسان را تهدید خواهد کرد. در این راستا به دلیل این که شما می توانید با هر دویست و پنجاه میلی شیر را با نیم میلی ماچا ترکیب کنید و این مقدار حدود پنجاه الی هفتاد میلی کافئین دارد پس شما می توانید در حدود چهار لیوان از این چای را روزانه مورد مصرف قرار دهید. ولی به دلیل این که بدن هر انسانی با انسان دیگر تفاوت دارد و حتی عده ای می توانند با مصرف یک لیوان چای ماچا حدود هفت ساعت در روز نیز انرژی داشته باشند. پس این که روزانه چه مقدار بنوشید تماما به شما بستگی دارد ولی به طور کلی میزان نوشیدن آن از دو الی سه بیش تر نخواهد شد.
انتخاب بین ماچا و قهوه
هر لیوان قهوه معمولا شامل هشتاد تا دویست میلی قهوه می شود. ولی از مشکلاتی که قهوه دارد این است که می تواند باعث بی خوابی و یا اعتیاد فرد به قهوه شود. مخصوصا کسانی که روزانه به علت این که کار زیادی دارند قادر به استراحت نیستند به همین دلیل با مصرف قهوه سعی می کنند که میزان انرژی خود را بالا ببرند. همچنین بیش ترین انرژی که قهوه برای شما فراهم می کند به میزان چندان بالایی نیست در این راستا خطر این که شما برای افزایش انرژی خود میزان قهوه را افزایش دهید و در نتیجه به آن اعتیاد پیدا کنید بیش تر می شود. حال کسانی که قهوه مصرف می کنند بعد از چندین ساعت احساس انرژی ناگهانی، با تخیله آن روبه رو می شوند در حالی که با نوشیدن چای ماچا شما ناگهان دچار افت انرژی نمی شوید و می توانید شادابی خود را تا مدت ها حفظ کنید. با مصرف قهوه میزان دلواپسی شما بیش تر می شود و همین طور مانگاری این حالت در شما بیش تر خواهد بود اما کسانی که چای ماچا را مصرف می کنند به هیچ عنوان دچار این حالت نمی شوند.
حفظ یک کبد سالم با استفاده از ماچا
کبد یکی از اجزای بسیار مهم در بدن انسان است. این عضو همچنین برای این که میزان مواد مضرر را در بدن کاهش دهد نیز استفاده می شود. همچنین کبد باعث می شود تا اثر دارو در بدن نیز افزایش یابد. در این راستا همین طور که قبلا هم ذکر کردیم به دلیل این که ماچا به نقش کبد در بدن کمک می کند می تواند برای سلامت بدن بسیار مفید باشد. در تحقیقی که توسط دانشمندان صورت گرفته است هنگامی که به هشتاد نفر که دارای مشکل کبد چرب بودند به مدت سه ماده چای سبز داده شد میزان آنزیم های غیر مفید کبد به میزان زیادی کاهش یافت. همچنین در آزمایشات غیر انسانی نیز وقتی به موش ها چای ماچا دادند متوجه شدند که این چای قادر است تا هم کلیه و کبد را محافظت کند.
تقویت مغز
یکی از خوبی های مصرف این چای این است که می تواند به مغز انسان کمک کند. در بررسی های انجام شده کسانی که چای ماچا را مصرف می کرده اند بیشتر از سایر افراد دارای سرعت، تمرکز و حافظه بوده اند.

مطالعه‌ای به ارزیابی عملکرد مغزی افراد در قبال مجموعه‌ای از وظایف پرداخت. در این مطالعه که روی ۲۳ نفر انجام شد، بعضی شرکت‌کنندگان یا چای ماچا و یا میان‌وعده‌ای حاوی ۴ گرم ماچا مصرف می‌کردند، درمقابل گروه کنترل هم چای یا میان‌وعده‌ای معمولی می‌خوردند. درنهایت محققان متوجه شدند که ماچا باعث افزایش تمرکز، سرعت واکنش و حافظه می‌شود. برای خرید محصول کلیک کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 40
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 45
  • بازدید ماه : 123
  • بازدید سال : 801
  • بازدید کلی : 1,753